Midsommartårta

Gladmidsommar på er, som vanligt så är det växlande monlighet och de lovar regn till kvällen men vad är inte midsommar utan lite regn? Jag har iallfall stått hela morgonen och bakat en sommartårta, den är inte helt klar då jag vill göra själva garnityren på plats men annars så är den klar nu vilket känns bra!
 
Tårtan har så många olika namn, det är sommartårta, pinochitorta (stavas det så?) och ja allt vad som finns... Men det är iallafall en sådan där det är först ett tunt lager sockerkaksbotten och sedan ett lager maräng på. 
Här kommer det receptet som jag använder mig av:
Sockerkaksbotten:
75 gram smör
1 dl socker
4 st äggulor
3 msk mjölk
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
 
Först så börjar man med att vispa socker och smör poröst innan man blandar ner en äggula i taget och blandar ordentigt mellan varje. Sedan så blandas mjölk, vetemjöl och bakpulver ner och rör om ordentligt. Denna smet brer man ut som ett tunt lager på ett bakplåtspapper på en stor vanlig ungsplåt.
 
Maräng;
4 st äggvitor
2 dl socker
flagad mandel (jag tycker personligen inte det är jättegott så brukar hoppa just det)
 
När sockerkakssmeten är färdig börjar man på marängen. Till och börja med så vispar man upp 4 äggvitor till ett bra skum. Sedan så blandar man ner lite socker i taget. Marängen är klar när du kan vända bunken upp och ner utan att något åker ut. Man brer sedan ut marängen uppe på sockerkakssmeten på plåten och sist strör man över flagad mandel om man ville ha det. 
Sedan in i ugen i 25 minuter på 175 grader (jag använder varmluftsugn)
 
Under tiden som kakan står i ugnen brukar jag vispa upp grädden och ha alldeles för mycket vanlijsocker i bara för att jag kan. Brukar även skiva upp bären som jag vill ha i. Med bären så beror det ju på lite vilken smak och årstid det är, som idag är det midsommar och midsommar för mig är jordgubbar i massor så jag skivade upp jordgubbar, men det går ju lika bra att ha blåbär, björnbär, hallon ja det ända som sätter gränser är fantasin. 
 
Kakan är klar, svalnad så delar jag den i två, lägger upp ena halvan på ett fat/skärbräda/på bänken/vad som helst, och brer på grädden innan jag lägger på ett tjockt lager med jordgubbar. Sedan på med nästa halva av kakan. Uppepå brukar jag också ha jordgubbar, göra mönster med choklad eller något annat fint, men även det är ju helt frivilligt. 
 
En färdig bild av tårtan kommer inte ännu då jag som sagt inte är klar med den men här är bilder under tiden jag bakade så får ni den färdiga bilden senare idag. Kram på er och dansa ordentligt runt midsommarstången nu!