Städdagen

Så imorse vaknade jag vid halv åtta som vanligt, då äter barnen frukost och sedan är det vidare till dagis som gäller. Idag när jag kom hem så var det städdag som stod på schemat, detta är alltså städning av heeeela huset, det tar sin lilla tid (hela dagen, blev precis klar med tvätten och klockan var då sju hehe). Men det gick bra och C var jättenöjd sa hon precis så det känns bra hehe.
Jag var även inne en snabbvisit i Zug för ett möte på banken då jag måste ha ett Schweiziskt kort och bankkonto, så nu är det fixat och kortet kommer på posten snart. 
 
Matlagningen idag var dock lite intressant, jag fick nämligen göra en helstekt kyckling i ugn och det har jag aldrig gjort förut men det blev gott(!?) haha, blev lite förvånad efter att jag faktiskt hade lyckats men det är ju kul.
På vägen hem från dagis idag var det ingen snigeljakt utan denna gång var det att lukta på alla blommor längs med vägen samt att försöka locka på en katt. L&L är så söta, det känns verkligen så bra att vara här och vara au pair för dem!
 
Recept på kycklingen kommer lite snabbt här:
En hel kyckling
Jag kryddade den med Cayenepeppar, lite chilli, svartpeppar, salt, en vitlöksklyfta, timjan och sedan blandat smör och olja. Allt detta blandar man då ihop och penslar sedan kycklingen med. Ugnen hade jag på 200 grader, varje kvart tog jag ut kycklingen och penslade på såsen som hade blivit runt om just för att det ska bli så mycket smak som möjligt på den. När det var 20 minuter kvar så la jag i morötter och när det var 10 minuter la jag även in paprika med kycklingen. Allt var alltså i samma form så att även grönsakerna får samma kryddning.
Till detta hade jag ris, sallad och en grillsås som bestod av créme fraiche, lite majonäs, salt, peppar, lite cilli och timjan, det blev väldigt gott ihop och allt smälte i munnen.
Verkligen ett middagstips när man har lite tid då kycklingen måste stå inne i minst 1 timma för att den ska bli genomstekt!
#1 - - Anonym:

Snyggt jobbat ! Hälsning Kerstin