Veckan på Malapsacua

 
Som jag redan skrivit så började vi ju vår filippinerna vistelse på Malapascua, därifrån gjorde vi lite olika dagsutflykter och liknande. 
Själva malapascua var en underbar ö, för er som har varit på Giliöarna så är Malapascua liknande men långtifrån lika utvecklat, men det var fortfarande de att det inte fanns några motordrivna fordon, det var en lugn atmosfär på ett bra sätt, mycket fokus på dykning och bara ladda upp batterierna. 
Jag trivdes superbra på denna ö, vi var där i en vecka och bodde på tre olika ställen haha, det första var ett resort som var riktigt fint men personalen där var riktigt otrevliga (eller det var en som var väldigt otrevlig) det positiva där var att det fanns en stor pool och grejer. Men vi flyttade sedan till några bungalows som låg precis vid stranden, det såg bra ut och vi var nöjda men insåg att efter 2 nätter så funkade det inte så vi flyttade ännu en gång till Hildeys Hideout som vi var nöjda med, det var helt okej wifi, bra rum och ja det fungerade bra. 
Men själva ön då, vi fokuserade mest på dykning då både jag och Albin ville ta våra Advance open water certificate och Cherie ville ta sitt Open Water, Johan fick bara följa med på en räkmacka. Tyvärr så hade jag problem med mina öron och kunde inte tryckutjämna som jag skulle så jag fick stå över dykningen vilket var fruktansvärt surt men det var bara att bita i det sura äpplet. Från denna ö så kan man åka ut väldigt tidigt med en båt (5:30 närmare exakt) då åker man ganska långt ut, det tar ungefär 30 minuter att åka dit, och dyker med Thresure sharks (tror det stavs så). Det är alltså hajarna som har väldigt långa bakfenor (?), med dem så snärtar de deras byten. Varför man kunde se dem just där var för att de hade som en rengörningsstation just där. När de vill bli rena så simmar de alltså dit där småfiskar sugerfast vid dem och börjar göra rent dem, när de sedan vill bli av med fiskarna så kan man se att de simmar och hoppar upp från vattnet och sedan ner igen, riktigt häftigt! 
Detta gjorde vi några morgonar (3 tror jag) sedan så var vi vid en ö som heter gatoisland, här finns det en grotta man kan simma igenom från ena sidan ön till andra. När man kommer till mitten av ön så öppnas det upp som till ett stort rum, där innen om man har tur (det hade vi) så simmar en haj runt så då kan man stanna och kolla in den ett tag innan man simmar vidare ut till andra sidan ön. 
Jag hade ju problem med öronen under hela vistelsen här så jag har endast fått se videos när de andra gjorde alla dessa saker och fått det förklarat av instruktören vad vi skulle göra. Detta vill jag verkligen åka tillbaka och få se någon gång.
Vi gjorde dessutom några dagsutflykter (eller bara två) en var bara snorkling runt ön och den andra så åkte vi till ön Kalangaman, men om jag ska skriva om den ön också så kommer det bli alldeles för mycket att läsa så det gör jag nästa gång.