Mina intryck av Indonesien

Innan jag åkte till Indonesien visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig från det, alla säger så olika saker men tänkte att det bästa är bara att åka dit med ett öppet sinne och se hur allt är när man kommer dit... Men för er som vill veta hur jag har tyckt om allt så har ni det i detta inlägg. Jag kommer göra samma sak om Malaysia och kanske Australien också när jag har varit här lite längre.
 
 


Bali
Det stället vi spenderade minst tid på var absolut Bali. Men det är väldigt turistigt där, det är mycket aktivitet men kan nog passa alla olika personligheter beroende på vart man åker. Först när jag landade så stannade vi inne i Kuta i några dagar, denna stad är ingen stans jag skulle stanna längre i om jag skulle få bestämma. Det finns bra shopping och det finns alltid saker att göra där, men det är så himla mycket folk! Att gå hem själv på kvällen från en bar skulle jag heller aldrig våga med tanke på att det är väldigt vanligt med att bli rånad där. Så kuta, rolig stad att se, är man i min ålder eller gillar att gå ut så är Skygarden en väldigt bra klubb, tyckte väldigt mycket om den. 
Utöver kuta så var vi även i Uluwattu, surfparadiset kan man också kalla det. Riktigt fint men himla stora vågor på alla stränder haha. Där spenderade vi inte heller särskilt mycket tid. Men det vi hann se var jättehärligt. Jag och Wille var ju även och kollade på aptemplet i Uluwattu vilket var kul att se, dock inte så många apor som vi trodde att det skulle vara.. 
Vidare på Bali så var vi även i Sanur i några dagar, samanlagt så blev det kanske lite mer än en vecka men tyvärr så var det ganska dåligt väder när vi var där :/ Staden var inte jättemycket att ha heller tyvärr, fanns vissa små guldkorn när de kom till restauranger, favoriten blev en italiensk som heter Massimo, det var så gott där och de har så många olika glassorter så det var svårt att välja haha. 
Sista staden vi besökte var Amed en liten stad som ligger längs med kusten, det är i princip bara en väldigt lång gata med restauranger, boenden och dykshoppar på båda sidorna av vägen. Det var vädligt lungt så när man hade käkat middag där runt 9 på kvällen så hände det inte särsklit mycket alls. Boendena var billiga och all den mat jag åt tyckte jag väldigt mycket om så det var ett mysigt ställe om man vill vara någon stans bara för att ta det lugnt. Det var även väldigt lätt att ta sig ut till Tulamben stranden för att se ett stort gammalt båtvrack som låg nära inpå stranden (det grundaste låg på 6m och och djupaste på 30 m och det hela var täckt av koraller. Bada på stranden i Amed går absolut att göra men sanden är svart då det är vulkansand eller vad man säger? Skulle jag bara åka dit för semster så skulle jag satsa på ett boende med pool. 
Vi såg så mycket ovanliga och coola fiskar, som jag har nämnt innan så såg vi Humpedhead putterfish som var riktigt häftig. 
Bali är väldigt blandat och det finns både ställen att verkligen bara ta det lugnt på, utan mycket liv runt en och ställen där det är massor med liv hela tiden, det finns alltså allt möjligt, beror helt på vad man vill ha. Ett ställe som vi inte besökte som alla säger är superfint är Ubud. Vi valde att inte åka dit pågrund av att alla åker dit haha. Vi hade inte lust med det turistiga och prioriterade andra saker istället. 
 
Gili
Gili var mitt absoluta favoritställe. Allt var så enkelt där och öarna var inte särskilt stora heller. Man tog sig lätt runt ön på en cykel eller med hjälp av sina ben. Atmosfären var underbar.
Gili T är det mest yngre människor som åker till, det är mycket nattliv, finns massor med restauranger och saker att göra hela tiden. Dykshopparna ligger vägg i vägg med varandra och vill man bara snorkla är det bara att dra på sig utrustningen och simma ut i vattnet. Stranden går runt hela ön och man kan själv välja om man vill vara på ett tyst ställe eller där barerna ligger tätt på stranden och spelar musik. Att stöta på en sköldpadda inne på stranden är heller inte helt omöjligt, det händer att de simmar inåt för att hitta mat och simmar upp till ytan för att ta lite luft. 
Restauranger finns det med mat från alla världens hörn, det beror helt på vad man vill äta men det finns verkligen mat för alla smaker. Boenden finns det också så oändligt många olika både fina lyxresort, mindre boenden med endast bungalows samt hostels med dorms. Det går alltså att välja och varka, samt om man vill bo längre in på ön där det är tystare eller om man vill bo mitt på bargatan. 
Detta ställe var så härligt och jag hade kunnat spendera så mycket längre tid där än vad jag gjorde. Att jobba på en dykshopp eller något där skulle vara så underbart, kanske nästa resa... 
Gili Meno är däremot mycket lugnare. Det är tyst och du ser inte mycket andra människor alls där, du kan i princip spendera en hel dag på strande och kanske stöta på 10 människor under hela dagen. Så vill du verkligen har lugn och ro så är det perfekt, för mig så fick jag dock myror i benen efter 2 dagar och tyckte det var lite väl lugnt. Men det beror ju helt på vad man är ute efter. Utbudet i mat och liknande är inte heller sådär jättestort, de som har störst utbud är resorten och då är det också dyrare. 
Vi var aldrig över på Gili Air men det ska vara som en kombination av T och Meno, så inte lika mycket fest som T men inte lika lungt som Meno. Kan tänka mig att Air är perfekta stället för familjer, men det är ju inte helt säkert heller.
 
 
 
Lombok
Lombok började vi i Mataram men det är inget stopp jag rekommenderar, det fanns verkligen inte mycket alls att se där. 
Surfarstaden Kota Lombok var dock mycket bättre. De säger att Lombok är som Bali fast för 20 år sedan, vilket är helt förståligt för det var inte alls lika utvecklat där som på Bali. Människorna där var väldigt blandade också, de fanns dem som älskade turisterna och så fanns det dem som inte alls ville att de skulle finnas turister där. Väldigt mycket på Lombok styrs även av Maffian vilket var lite tråkigt för det var det som gjorde att man inte kände sig särskilt välkommen där. Jag är glad att jag reste med 4 killar på den ön, som ensam tjej hade jag aldrig vågat åka dit. De inhemska killarna kan vara väldigt obehagliga så 4 killar var som den perfekt skölden mot det haha. 
Även vägar, butiker, restauranger, barer och allt sånt är mindre utvecklat än på bali, vilket dock är väldigt charmigt. Det är kul att det inte är dessa stora flashiga barer och klubbar utan där var det mer en liten bar där alla satt och drack en öl och pratade. Det var även så att varje bar hade en varsin kväll, så alla människor var på en bar varje kväll, resten stängde vid 22, detta gjorde också att man träffade väldigt mycket folk och allt blev mer intimt och en härlig känsla på det. 
Som ni även har sett på alla bilder jag har lagt upp så är ju miljön där helt underbar, att åka till vattenfallen och de olika stränderna är verkligen ett måste om man vill åka dit. Det är så vackert och fortfarande väldigt bevarat. Det tråkiga är det marina livet som är ganska förstört efter allt dynamitfiske som sker där. Jag blev väldigt besviken på pink beach, stranden har väldigt bra omdömmen på trip advisor men jag försår verkligen inte varifrån det kommer. Det är ingen jag skulle rekommendera, min favorit är den som vissa kallar för turtlebeach, det var där vi var uppe på alla kullarna och det. Det är inga problem att spendera en hel dag där.